Automobilio rida yra vienas svarbiausių rodiklių, lemiančių transporto priemonės būklę ir jos rinkos vertę. Nuo ridos priklauso ne tik automobilio eksploatacijos kaštai, bet ir jo patikimumas bei likutinė vertė. Dėl šios priežasties ridos klastojimas tapo rimta problema automobilių rinkoje. Sužinoti, kaip klastojami odometro rodmenys, yra būtina kiekvienam, kuris nori išvengti sukčiavimo ir įsigyti patikimą transporto priemonę.
Kas yra odometras?
Odometras yra prietaisas, kuris matuoja ir rodo bendrą transporto priemonės nuvažiuotą atstumą. Jis dažniausiai yra integruotas į automobilio prietaisų skydelį ir pateikia informaciją kilometrais arba myliomis. Odometras yra svarbus rodiklis, naudojamas vertinant transporto priemonės nusidėvėjimo lygį ir jos rinkos vertę. Yra dvi pagrindinės odometrų rūšys: mechaniniai ir elektroniniai. Mechaniniai odometrai veikia naudodami pavarų ir ratukų sistemą, o elektroniniai – skaitmeninius jutiklius ir elektroninę duomenų apdorojimo įrangą. Dėl šios priežasties elektroniniai odometrai dažniausiai yra tikslesni ir patikimesni, nors abu tipai gali būti jautrūs klastojimui.
Odometro rodmenų klastojimas yra neteisėtas procesas, kurio metu siekiama sumažinti transporto priemonės ridą, taip padidinant jos rinkos vertę. Tai gali būti atliekama įvairiais būdais, priklausomai nuo to, ar transporto priemonėje yra mechaninis ar elektroninis odometras.
Mechaninių odometrų klastojimas
Mechaniniai odometrai veikia naudodami pavarų ir ratukų sistemą, todėl jų rodmenis galima pakeisti manipuliuojant šia mechanine struktūra:
- Atbulinės eigos metodas. Anksčiau naudotas būdas buvo automobilio važiavimas atbuline eiga, tačiau tai buvo neefektyvu ir laikui bėgant nepatikima.
- Rankinis persukimas. Mechaninius odometrus galima atidaryti ir fiziškai persukti ratukus atgal, kad būtų sumažintas rodomas kilometražas. Tai dažnai palieka fizinius pėdsakus, tokius kaip pažeisti plombavimo ženklai ar netikslūs ratukų suderinimai.
Elektroninių odometrų klastojimas
Elektroninių odometrų klastojimas dažniausiai yra sudėtingesnis ir reikalauja specialių įrankių bei žinių:
- Diagnostikos įrangos naudojimas. Naudojant specialią diagnostikos įrangą ir programinę įrangą, galima prisijungti prie automobilio kompiuterio ir pakeisti odometro rodmenis. Tai reikalauja tam tikrų techninių žinių, tačiau tokia įranga dažnai yra lengvai prieinama.
- Valdymo blokų pakeitimas. Kai kurie sukčiai gali pakeisti visą automobilio valdymo bloką (ECU), kuriame saugomi ridos duomenys. Tokiu būdu rodoma rida sumažinama, tačiau šis metodas yra brangesnis ir sudėtingesnis.
- Programinės įrangos manipuliacijos. Yra atvejų, kai keičiami programinės įrangos kodai, kad būtų rodoma mažesnė rida. Tai dažnai atliekama pasitelkus profesionalias žinias ir įrankius.
Pasekmės ir prevencija
Odometro rodmenų klastojimas yra rimta problema, su kuria susiduria daugelis naudotų automobilių pirkėjų. Mechaniniai ir elektroniniai odometrai gali būti manipuliuojami įvairiais būdais, siekiant sumažinti rodomą ridą ir taip padidinti automobilio vertę. Suprasti šiuos metodus ir jų pasekmes yra būtina norint išvengti sukčiavimo. Svarbu kruopščiai tikrinti automobilio dokumentus, naudotis patikimomis duomenų bazėmis, atlikti VIN patikrą, konsultuotis su profesionaliais mechanikais ir atidžiai apžiūrėti automobilio techninę būklę. Tik tokiu būdu galima sumažinti riziką įsigyti automobilį su suklastota rida ir apsisaugoti nuo finansinių nuostolių bei saugumo problemų.